Tämä on niin tärkeä asia että toisenkin postauksen voinee aiheesta laittaa. Eli huijaukset on lisääntyneet. Opetellaan siis välttämään niitä.
Ilta- sanomat: Asiantuntijakin haksahti huijaukseen
Yksinkertaisia ohjeita
'Hidasta ja harkitse – huijareilla on usein kiire saada ihminen toimimaan heti. Huijauksissa painostetaan usein rahan tai esimerkiksi tilatun paketin menettämisellä.
Jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti ei ole totta!
Ole tarkkana erityisesti viestien ja puheluiden kanssa. Jos sähköposti- tai tekstiviesti vaikuttaa vähänkään epäilyttävältä, älä klikkaa siinä olevia linkkejä tai liitetiedostoja. Varmista soittajan tai viestin lähettäjän henkilöllisyys ottamalla yhteyttä kyseessä olevan tahon asiakaspalveluun.
Pankki, poliisi tai muu viranomainen ei kysele pankki- tai henkilötietojasi puhelimitse tai viestillä – niin tekee vain huijari. Älä anna pankki- tai henkilötietojasi tai käyttäjätunnuksiasi kenellekään, joka kyselee niitä puhelimessa tai viestin välityksellä.
Älä asenna tietokoneellesi tai puhelimeesi etähallintaohjelmaa kenenkään pyynnöstä.
Älä usko kaikkia somessa kerrottuja traagisia tarinoita tai huippuhyviä sijoitusvinkkejä – ne ovat hyvin suurella todennäköisyydellä huijausta.
Mene eri tahojen (esim. pankki, Posti, OmaVero, poliisi) verkkosivuille ensisijaisesti kyseisen tahon mobiilisovelluksen kautta. Voit siirtyä verkkosivulle myös selaimeesi tallennettujen kirjanmerkkien kautta tai kirjoittamalla osoitteen suoraan selaimen osoiteriville.
Tutki uuden verkkokaupan tiedot mahdollisimman tarkasti ennen tilaamista. Onko kieli sujuvaa? Löytyvätkö yrityksen perustiedot ja yhteystiedot? Sisältääkö verkkokauppa erikoisen laajan valikoiman todella halpoja tuotteita?'
(Lainaus: Kuluttajaliiton sivut)
Miettimisen arvoisia asioita. Joskus pitää tehdä vähän selvitystyötäkin kuten tuohon firman oikeellisuuteen liittyen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti