torstai 22. elokuuta 2019

Miten kulkea kaupan käytävillä - ja säästää?


Vieraskynä kirjoittaa:


Monikaan meistä ei tule ajatelleeksi, miten kaupassa tavarat ja tuotteet on sijoiteltu. Kävelemme helposti aina samat hyllyvälit samassa järjestyksessä. Samoin olemme melko merkkiuskollisia. 


Miten sinä? Kun ostat ketsuppia, niin onko se aina Felixiä? Vai Heintz´ia? Niinpä, mihin lapsuudenkodissaan tottuu, sitä usein suosii omassakin taloudessa, vaikka valikoima on laajentunut.

Katse alahyllylle


Muutetaan lähestymistapaamme. Mainostettujen uutuuksien sijasta kehottaisin kuitenkin kurkistamaan kauppojen alimmille hyllyille. Siellä on usein tuoteryhmänsä halvimmat tuotteet ja myös niin sanotut Private Label - eli Kaupan Omat -merkit. Sieltä olen jo vuosia ostanut alle eurolla vähäsokerisempaa kotimaassa valmistettua ketsuppia. - On muuten makunsa puolesta vielä testivoittaja.

Yritykset maksavat hyllypaikoista ja vain tunnetuimmat brändit eli merkkituotteet, joita mainostetaan aggressiivisesti, pääsevät hyllyjärjestyksessä siihen keskelle, silmien korkeudelle. Mainoskustannukset näkyvät tuotteiden hinnassa – ja monet meistä myös suostuvat sen huomaamattaan maksamaan. Sentin venyttäjä käyttää harkintaa – ja kukkaro kiittää!

Kaupan omat merkit


Kaupan omista merkeistä tunnetuimpia ovat Xtra, Pirkka, Rainbow, Milbona, muutamia mainitakseni. Ne valmistetaan usein samoissa tuotantolaitoksissa kuin merkkituotteet ja lähes samoilla resepteillä. Tämän voit tarkistaa mm. maitotuotteista katsomalla valmistajan tunnusnumeron – se on soikion sisällä ja ensin on maatunnus: Suomi = FI, Tanska DE + nro-sarja tyyliin 604506, kertoo tehtaan. Siispä jos vaikka Valion/ Arlan/Unileverin ja kaupan oman merkin numero on sama, ovat tuotteet lähes identtiset. Vinkkinä vielä, että kosmetiikkahyllyltä olen löytänyt toimivia tuotteita minimaalisella hinnalla (siis juuri Kaupan Omalla merkillä).

Brändeillä rakennetaan mielikuvia


Maailman tunnetuimpiin ja kalleimpiin brändeihin – brändeille lasketaan nykyisin arvo – kuuluu Coca-Cola. Coca colan tarina on mielenkiintoinen. Alun perin siitä piti tulla apteekkiin jonkinlainen terveysjuoma. Nyt tuo ruskea sokeriliemi on Life Style- tuote, jota kaikkien nuorekkaiden ja vapaiden tai vapautta kaipaavien kannattaa nauttia. Nimenomaan nauttia – silläkin uhalla, että se vie hampaista kiilteen.

Ymmärsit varmaankin viestini…. Sentin venyttäjä ei tarvitse limonadeja tunteakseen itseään vapaaksi. Kosmetiikan osalta tilanne on vielä kärjistetympi, joten vertailu ja harkinta kannattaa. Kukkaro kiittää!


Liisa Helamaa
Elintarviketieteiden maisteri


👉👉👉

Lue myös Liisan aiempi blogikirjoitus tässä blogissa: Munalla töihin!

                                                       
RUOASTA JA SEN HINNASTA ON PUHETTA TÄSSÄ BLOGISSA JATKOSSAKIN!


(Kuvat Pixabaysta)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti